event
2014
Opening When Elephants Come Marching In

Opening When Elephants Come Marching In

26.09.2014
de Appel, Prins Hendrikkade 142, Amsterdam

De tentoonstelling When elephants come marching in: Echo's van de Sixties in de Kunst van Nu verkent hoe de turbulente jaren zestig, bewust of intuïtief, terugkeren in de hedendaagse kunst. Gastcurator Mark Kremer selecteerde werk van veertien kunstenaars, waarin uiteenlopende ideeën en ervaringen uit de sixties resoneren.

Gratis entree

Tijdens de opening van de tentoonstelling When Elephants Come Marching in, geeft German Popov ook wel bekent als O.M.F.O. (Our Man from Odessa) een muziek performance. Popov staat bekend als de master of crossover. Hij combineert elektronische muziek met bizarre instrumenten van zijn vele reizen in Centraal Azië. Geboren in 1966 in de stad Odessa, van voormalige Sovjet Unie, en heeft in Odessa gestudeerd aan de academie van Radio Communicatie. German Popov is een componist, actieve beoefenaar van hedendaagse muziek die ook verschillende instrumenten bespeeld en die werkt met elektronische muziek, hij is hiernaast ook een vurige student en een sterke bepleiter van traditionele muziek uit Centraal Azië.

In 1989 verhuist hij naar Amsterdam, waar hij werkt als hij een geluidskunstenaar, muzikant en componist. In deze periode is hij begonnen met het combineren van traditionele geluiden van het oosten met elektronische muziek.
Hij heeft samengewerkt met veel muzikanten en kunstenaars uit Centraal Azië waaronder Sainkho, Huun Huur Tuu, Samo, Mezrep en Almagul Menlibayeva. Hij heeft muziek geschreven voor verschillende films, theater stukken en heeft deelgenomen aan etnografische studies en expedities. Bij het Duitse label Essay Recordings, onder de naam OMFO, heeft hij verschillende albums uitgebracht waaronder de albums ‘Trans Balkan Express’, ‘We are the Shepherds’ en ‘Omnipresence’.

Het vele reizen, het maken van honderden veldopnames, zijn interesse in oude muzikale culturen en het leren bespelen van exotische instrumenten hebben geleidt tot zijn hedendaagse elektro-, akoestische experimenten. Hij presenteert dit aan het westers publiek als ‘het intrinsieke modernisme van het oosten’.

Dus welkom bij het elektronische Walachije, waar folk, Kraftwerk ontmoet en waar bizarre combinaties van instrumenten en elektronische klanken een geheel nieuwe muzikale dimensie creëren.

Lees meer