GRACE NDIRITU
DISSENT WITHOUT MODIFICATION X COVERSLUT© 

INTERVIEW op donderdag 29 april 2021 om 20.00 uur op Instagram Live (met Monika Szewczyk, directeur van de Appel)

Grace Ndiritu gaf voor het eerst een presentatie in de Appel in de winter van 2019 tijdens de presentatie van het boek THE RURAL. Nu keert de veelzijdige kunstenaar — en alum van de Ateliers — terug voor een speciaal interview dat een ​​frisse blik op onze tijd wil werpen. Daarnaast kijken we naar Grace Ndiritu's nieuwe interviewboek, DISSENT WITHOUT MODIFICATION, en een selectie uit haar COVERSLUT © kledinglijn. Boek en kleding is te koop via de Appel’s (web)shop.

DISSENT WITHOUT MODIFICATION

Dissent Without Modification: The 1990s is een onderzoeksboek samengesteld uit interviews met radicale en progressieve kunstenaars en denkers. Sommigen zijn bekend, anderen niet. Het zijn Afrikaanse, Europese en Amerikaanse vrouwen die onder andere werken als schilders, fotografen, performers, hackers, activisten en opvoeders, die hun opleiding en carrière begonnen in de jaren negentig. Het boek belicht dat decennium op een nieuwe manier en beschouwt het als een scharnierpunt voor hedendaags politiek en cultureel werk. Het boek herinnert aan de Seattle-rellen tegen de ondertekening van de Noord-Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst; het recente televisiefenomeen Catfish herinnert aan MTV's Real World en de verspreiding van de Occupy-beweging en de geboorte van Black Lives Matter door de recente opstanden in Ferguson en Missouri. Dissent Without Modification: The 1990s biedt perspectieven uit de eerste hand op de jaren negentig als het decennium “when shit went bad and which we never recovered from,” om het chagrijnige hoofdpersoon Hank Moody uit de cult-tv-show Californication te citeren. Tot slot neemt Grace Ndiritu lezers in Dissent Without Modification: The 1990s mee op een circulaire, onthullende expeditie naar het recente verleden en deelt de impact ervan met een nieuwe generatie lezers.

COVERSLUT©

COVERSLUT© is een mode- en economisch onderzoeksproject van Grace Ndiritu. Het richt zich op het omgaan met kwesties als ras, gender en klassenpolitiek. Het neemt kapitalistische, ‘betaal wat je kunt’ en ethische / milieustrategieën op in zijn economisch kader. Het concept voor COVERSLUT © is geïnspireerd op het boek van Ndiritu over de jeugdcultuur Dissent Without Modification. Maar COVERSLUT © verwijst ook naar een stoffen schort (een omslag) die gebruikt werd om vuile kleren te verbergen gedragen door keukenmeisjes (sletten, d.w.z. vuile vrouwen) in de 17e-eeuwse Engelse samenleving. Met deze dubbelzinnigheid kon de kunstenaar Grace Ndiritu het niet laten om een ​​ironische uitspraak te doen over hoe grote merken en advertenties de bedrijfssletten van onze tijd zijn. Grote merken coöpteren de jeugdcultuur en verkopen deze massaal terug aan de jongeren, voorzien van hun branding en logos. De 1e editie van COVERSLUT © werd ondersteund door Manoeuvre in Gent, België. De collectie is nu verkrijgbaar in de Appel’s (web)shop.

Over Grace Ndiritu

Grace Ndiritu is een Brits-Keniaanse kunstenaar wiens kunstwerken zich verhouden tot de transformatie van onze hedendaagse wereld, inclusief de impact van globalisering en ecologische rechtvaardigheid, door middel van haar films, fotografie, schilderijen en sociale praktijkprojecten met vluchtelingen, migranten en inheemse groepen. Werken zoals het The Ark: Center for Interdisciplinary Experimentation; COVERSLUT© mode en economie project en de performance kunst serie Healing The Museum, zijn sinds 2012 over de hele wereld te zien. In 2020 verkondigde Ndiritu The Year of Black Healing (2020/2021) als artistieke reactie op de verklaring van president Macron dat 2020/2021 het jaar van Afrika zou zijn op het hele Franse grondgebied in plaats van, zoals beloofd in het Macron-rapport (2017), museumobjecten terug te sturen naar Afrika.

Recente solotentoonstellingen en performances waren er onder andere bij Bluecoat Gallery, Liverpool (2019), S.M.A.K. & MSK, België (2019), Eastside Projects, Birmingham (2018), CAG Vancouver (2018), Fundació Antoni Tàpies, Barcelona (2017), Museum Modern of Art, Warschau (2014), Musee Chasse & Nature en Centre Pompidou, Parijs (2013). Ndiritu is te zien geweest in TIME magazine, Phaidons The 21st Century Art Book, Art Monthly, Apollo Magazine's "40 under 40" lijst, Elephant magazine en The Sunday Times Radio Show met Mariella Frostrup. Haar werk is ondergebracht in museumcollecties zoals The Metropolitan Museum of Art (New York), The British Council, The Modern Art Museum (Warschau) en privécollecties zoals de King Mohammed VI Collection in Marokko en The Walther Collections in New York. en Duitsland. Haar experimentele teksten en afbeeldingen zijn gepubliceerd in haar non-fictieboek Dissent Without Modification (Bergen Kunsthall), in The Whitechapel Gallery in de Documents of Contemporary Art anthologiereeks; The Paris Review; Le Journal Laboratoires d'Aubervilliers; Animal Shelter Journal, Semiotext (e); De MIT Press; Metropolis M; en The Oxford University Press. Grace Ndiritu studeerde aan de Ateliers, Amsterdam: inclusief gastdocenten Marlene Dumas (schilder), Steve McQueen (filmmaker), Tacita Dean (kunstenaar) and Stan Douglas (kunstenaar).

"Dissent Without Modification: The 1990s is a self-portrait through interlocution. No single interview could achieve as rich a profile of Grace Ndiritu as that generated by these seven conversations. In that, it is an exceptional document, one of which many artists might rightly feel jealous." –Hettie Judah

SHOP
COVERSLUT©