Day for Night

Bianca Stigter

Atlas van een Bezette Stad: Amsterdam 1940-1945
(Uitgeverij Atlas Contact, 2019)

Vanavond, 31 juli 2020, richten wij ons op pagina's 452-453 en 472-473

00:00

De auteur leest pagina's 452-453 Oostelijke Handelskade 

00:00

De auteur leest pagina's 472-473 Transvaalkade - Tugelaweg

bezoek overdag (12am–6pm CET) koop ticket
nachtelijke livestream (6pm–6 am CET)
dinsdag – vrijdag, vanaf 22 juli tot 31 juli, 2020

Wat betekent het om een kunstwerk – en de kunstenaar die het gemaakt heeft – in een ander licht te zien?

Terwijl de Appel te midden van diepgaande sociale en maatschappelijke veranderingen weer de deuren opent, her-denken we ons programma en gebruiken het heden om ons te verbinden met makers van kunst en geschiedenis die verbonden zijn met Amsterdam. Deze reeks presentaties ontvouwt zich geleidelijk gedurende de zomer van 2020 door middel van de presentatie van telkens één kunstenaar en één werk. Deze werken zijn overdag op afspraak en ‘s avonds via livestream te zien. Op deze manier starten we het ontvangen van publiek op ons adres aan de Schipluidenlaan 12 weer op.

Met Day for Night willen we ook de totaal verschillende ruimtes en tijden waarin we ons bevinden én die ons verbindt, begrijpen via www.deappel.nl, onze nieuwe website in ontwikkeling. Wat voor ons nacht is kan bij jou dag zijn, en andersom. Omdat deze aanpak het mogelijk maakt om kunstwerken en hun makers van dichtbij te beleven; gedurende schemering, door het nachtlicht naar de dauw, en weer terug naar daglicht, doemt er een bepaalde horizon, voorbij binaire tegenstellingen, op.

Nu: Bianca Stigter

21 - 31 juli, 2020

De Appel presenteert met trots Bianca Stigter’s Atlas van een Bezette Stad: Amsterdam 1940-1945, eind 2019 voltooid en uitgebracht bij Uitgeverij Atlas Contact.

Voor de derde presentatie onder de noemer Day for Night heeft kunstenaar Avery Preesman* het stokje aan de historicus Bianca Stigter doorgegeven. Hij zegt: “Omdat wat zij in haar buitengewone boek heeft weten te creëren iets is wat elk kunstwerk na zou moeten streven”. Stigter zelf noemt haar Atlas een tijdmachine in papier.

Bianca Stigter begon in 2003 onderzoek te doen naar de nazi-bezetting van Amsterdam en publiceerde haar eerste bevindingen in 2005 onder de titel De bezette stad. Plattegrond van Amsterdam 1940-1945. Na deze eerste publicatie kwamen er echter zoveel meer mensen, boeken en historische gegevens op haar pad dat het duidelijk was dat er een nog uitgebreider boek kon komen. Stigter weet in De Atlas meer dan 3000 straatadressen in Amsterdam en de daarmee samenhangende levens van individuen, gezinnen en organisaties te verzamelen. De Atlas blijft een werk in uitvoering.

Straat voor straat vertelt het boek ons wat er in die vijf jaar van bezetting in Amsterdam gebeurde en onthult daarbij de nieuwe infrastructuur van de stad. Het boek beschrijft vanuit welke gebouwen de Duitse bezetters opereerden, hoe Joodse burgers werden geïsoleerd en gedeporteerd, waar de grote verzetsorganisaties zaten en waar mensen werden opgesloten of geëxecuteerd.**

Er is één belangrijke vraag die telkens naar voren komt bij het bestuderen van dit uitgebreid historisch naslagwerk: hoeveel van het huidige Amsterdam is nu eigenlijk een open boek? En dan hebben we het niet alleen over de gebouwde omgeving, maar ook over onze medeburgers. Als we ze nooit helemaal leren kennen, hoe kunnen we dan écht met elkaar verbonden zijn en blijven? Zodat niemand ooit nog zomaar kan verdwijnen - of als minder dan een volwaardig persoon kan worden beschouwd of behandeld.

Tot en met 31 juli presenteren we Bianca Stigter's Atlas van een Bezette Stad op andere manieren: twee exemplaren onthullen elke avond twee verschillende dubbele pagina's waar – via livestream – op wordt gefocust; het boek – als bezoeker – kan overdag persoonlijk worden geraadpleegd. Gezien haar presentatie in het kader van Day for Night, wilde Stigter ons er aan herinneren dat we het over een boek hebben dat in duizenden exemplaren is gedrukt, in tegenstelling tot een uniek kunstwerk. De boeken zijn te koop in de boekenwinkel van de Appel, in onze Aula aan de Schipluidenlaan 12. Kom langs. Je bent hier van harte welkom om tijd door te brengen, te lezen, luisteren en te reflecteren.

Luister vooral ook naar het gesprek hieronder tussen Bianca Stigter en Avery Preesman, opgenomen op 7 juli 2020.

00:00

Day for Night: Interview met Bianca Stigter en Avery Preesman, 7 juli 2020

* We zijn Avery Preesman erg dankbaar voor de kennismaking met Bianca Stigter en natuurlijk voor zijn prachtige presentatie van het tweeluik "Left Wing" uit 2008 en "Studio Plateau" uit 2008-2009. Als u de opnames van deze ruimte en tijd wilt zien, kunt u contact opnemen met ons archief via library-archive (at) deappel.nl.

** Het huidige adres van de Appel komt niet voor in Bianca Stigter's Atlas, aangezien Nieuw-West werd gebouwd na de Tweede Wereldoorlog; maar in haar boek ontdekken we wel dat ons allereerste adres, het historische pakhuis genaamd De Appel aan de Brouwersgracht 196, een paar deuren verder lag van een wapenopslagplaats “Brouwersgracht 204 Pakhuis. Wapenopslagplaats van de BS (Binnenlandse strijdkrachten).”

Eerdere opgenomen passages, voorgelezen door de auteur.
00:00

22 juli 2020, de auteur leest pagina's 16-17, Een huis uit 1740 

00:00

22 juli 2020, de auteur leest pagina's 88-89, Oude Schans - Prins Hendrikkade

00:00

23 juli 2020, de auteur leest pagina’s 124-125, Prins Hendrikkade - Rokin

00:00

23 juli 2020, de auteur leest pagina’s 136-137, Houtrijkstraat - Spaarndammerdijk

00:00

24 juli 2020, De auteur leest pagina’s 198-199, Singel - Thorbeckeplein

00:00

24 juli 2020, De auteur leest pagina’s 210-211, Weesperbuurt, Plantage, Oostelijke Eilanden

00:00

25 juli 2020, De auteur leest pagina 243, Joodse Wijk, Joodse straat, Joodse gracht

00:00

25 juli 2020, De auteur leest pagina's 244-245, Joodse Wijk, Joodse straat, Joodse gracht

00:00

De auteur leest pagina 254-255, Waterland Achterlaan- Durgerdammerdijk

00:00

De auteur leest pagina 278-279, Jan van Galenstraat - Haarlemmerweg

00:00

29 juli 2020, de auteur leest pagina's 280-281 Rochussenstraat - Bilderdijkkade

00:00

De auteur leest pagina's 342-343 Van Miereveldtstraat - Museumplein

00:00

30 juli 2020, de auteur leest pagina's 372-373 Emmalaan - Havenstraat

00:00

De auteur leest pagina's 388-389 Hygieaplein - Olympisch stadion

Avery Preesman

Avery Preesman
7
17 juli, 2020

De Appel is vereerd om het tweeluik "Left Wing" uit 2008 en "Studio Plateau" uit 2008–2009 van Avery Preesman te mogen presenteren.

De tweede kunstenaar van onze Day for Night serie heeft het grootste deel van zijn leven in Amsterdam gewoond, hoewel hij in Curaçao is geboren. Avery Preesman, door Willem de Rooij* onder onze aandacht gebracht, kiest voor twee werken die een dynamische relatie vormen: een schilderij en een sculpturaal reliëf. Het is al meer dan tien jaar geleden dat Preesman zijn werk in het openbaar exposeerde, maar dat betekent niet dat ze niet gezien zijn. Deze twee werken hingen in de leefruimte van de kunstenaar voor hem en zijn gasten om te bestuderen; we hangen ze in onze Aula op precies dezelfde hoogte.

Hoogte en vlucht zijn belangrijk, want dit werk draagt deels de ervaring in zich van het zien van twee schilderijen van de Annunciatie door twee kunstenaars uit andere tijden, die hij enkele jaren voor het maken van zijn tweeluik in het Metropolitan Museum in New York aantrof. We halen vervolgens inspiratie uit dat gedenkwaardige moment van het publieke tentoonstellen, en proberen een presentatie te maken die inspireert tot verdere reflectie op Preesmans aanpak, op het historische heden, en ook op de transcendentie ervan.

Zou deze presentatie de kracht van het vinden van een privé tijd en ruimte binnen de publieke sfeer kunnen herstellen? Noem dit de ruimte-tijd waarin we onszelf en de stemmen van anderen duidelijker kunnen horen. Als je net zo goed hoort als ziet, dan is onze Aula - een publiek forum met geweldige akoestiek en ruim daglicht - een perfecte plek om Avery Preesman's kunstenaarschap tegen het lijf te lopen. U kunt er ook voor kiezen om zijn werk in uw privéruimte bij te wonen door de livestream te observeren. Om context te geven, delen we de audio-opname van een gesprek tussen Preesman en de Rooij, dat plaatsvond in onze Aula op 26 juli 2020.

00:00

Day for Night: Interview met Avery Preesman en Willem de Rooij, 26 juni 2020

Willem de Rooij

Willem de Rooij
23 juni
3 juli, 2020

Wij zijn Willem de Rooij dankbaar dat hij ons heeft voorgesteld aan Avery Preesman, en voor zijn genereuze presentatie van "Bouquet IX", bedacht in 2012 en geïnterpreteerd door Gerda's Bloemen en Planten op 18 juni. Dit werk was t/m 3 juli te bezichtigen. Als u de opnames van deze ruimte en tijd wilt zien, kunt u contact opnemen met ons archief via library-archive [​at​] deappel.nl.

00:00

Day for Night: Interview met Willem de Rooij en Monika Szewczyk, 23 juni 2020

Het proces

We beginnen met iemand die in meerdere opzichten tot onze wereldse stad behoort, ook al is hij nu in Berlijn gevestigd. Ik vraag of deze kunstenaar wil overwegen om één werk uit een serie conceptuele bloemstukken, geïnterpreteerd door een lokale bloemist, tentoon te stellen. Na weken van lockdown verlangen we naar een sensuele en symbolische ervaring om de wereld weer beter te begrijpen. Willem de Rooij beslist om Bouquet IX uit 2012 opnieuw tentoon te stellen. Om meer te leren over dit werk kunt u het interview hierboven beluisteren, opgenomen op 23 juni 2020.

Vervolgens vragen we Willem om ons te introduceren bij een andere lokale kunstenaar die hij van bijzonder belang acht. Hij stelt kunstenaar Avery Preesman voor. We volgen het spoor naar Avery, wiens gekozen werk vanaf 7 juli te zien zal zijn. Hij beslist om het tweeluik, een schilderij verbonden met een sculpturaal reliëf, Left Wing, 2008 en Studio Plateau, 2008-2009 te tonen. Zoals veel van Preesman’s werken, zijn ze gemaakt om er deel aan te nemen, op te reflecteren, te bestuderen en te gebruiken.

Preesman brengt ons bij de historicus Bianca Stigter, in het bijzonder vestigt hij onze aandacht op haar Atlas van een Bezette Stad: Amsterdam 1940-1945 (Uitgeverij Atlas Contact, oktober 2019), met daarin een voorwoord van Job Cohen, voormalig burgemeester van Amsterdam. Deze aanbeveling brengt ons op een dwaalspoor, omdat het idee was om verbindingen te leggen met en tussen kunstenaars en kunstwerken. Maar we moeten meegaan in de stroom van dit levende proces. En Avery staat erop dat een boek 'een werk' is.