archief presentatie
2019
Arefeh Riahi – Un/folding…

Arefeh Riahi – Un/folding Interventions

08.10–21.12.2019
de Appel, Schipluidenlaan 12, Amsterdam
Deze webpagina zal gedurende de loop van het project wekelijks worden bijgewerkt met een beeldreportage van de transformaties van het Fourteen-Fold-Object in het archief. Ook de documentatie van aan het project gerelateerde events zal worden toegevoegd. Scroll naar beneden om de beelden te zien.

Archive Gatherings
17.00-19.00
RSVP via reservations [​at​] deappel.nl
Entree 5 euro (Museumkaart gratis)

17 oktober: A collaborative Un/folding of the fourteen-fold-object. Performed door kunstenaar Arefeh Riahi en archivaris Nell Donkers
7 november: To see the inability to see. A Collaborative Un/narration door Arefeh Riahi, Maartje Fliervoet en Martín La Roche Contreras
28 november:A per-de/formative negotiation. In deze interventie brengt choreograaf Setareh Fatehi het lichaam in dialoog met het abstract lichaam van het Veertienvoudige object in het archief.
12 december: giving-on-and-with. Een (per)mutatie als lezing in samenwerking met Hannah Dawn Henderson et al.

Un/folding Interventions is een serie onderzoeksprocessen door kunstenaar-in-residentie in het archief van De Appel, Arefeh Riahi. De serie openbaart zich door de verschillende dimensies van dagelijkse acties, performances, bijeenkomsten en gesprekken, maar ook een doorlopend veranderende presentatie.

Elke interventie markeert een spil in een gesprek tussen het archief en een speciaal geproduceerd, veelzijdig, zelfsluitend vouwobject met extra oppervlakken en plooien waarvan de constructie is gebaseerd op het sjabloon van een kubus. Dit object - een lichaam, een doos, een boek, een map, een container, een component, een zichzelf archiverende ruimte - zal twee maanden in het archief resideren, vouwbaar en buigbaar, werkend als een anarchival lichaam.

Door de meerdere tussenposities, geïnitieerd door handelende lichamen - van de kunstenaar, de archivaris, gasten en bezoekers van het archief - gaat het object in op het omringende archiefmateriaal, de structuur en de ruimte. Door de grenzen te testen van het object, dat zich uitbreidt, samentrekt en om zijn as draait, wordt het bestaande archiefsysteem telkens opnieuw gerangschikt. Het object zet aan tot onderbrekingen, suggereert nieuwe associaties en chronologieën en leidt de bewegingsstromen van de ruimte om.

Bezoekers zijn vrij om het object in residentie te gebruiken, te vouwen, te verplaatsen en te veranderen in het archief van De Appel, van woensdag tot zaterdag van 14.00 – 18.00.

 
 
Fotos: Grigoris Rizakis [g] en Nikola Lamburov [n]
g.
g.
g.
g.
g.
g.
g.
g.
g.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
n.
 
 

 
 
November 7th - To See The Inability To See: A collaborative Un/narration by Arefeh Riahi, Maartje Fliervoet and Martín La Roche Contreras

Nov 28th - A per-de/formative negotiation in collaboration with choreographer Setareh Fatehi

Dec 12th - giving-on-and-with. A (per)mutated reading in collaboration with Hannah Dawn Henderson et al.
Arefeh Riahi (geb. 1979, Teheran) is een beeldend kunstenaar en onderzoeker gevestigd in Den Haag. Haar performances, video's, installaties, tekeningen, sculpturen, teksten en schilderijen behandelen vragen over archivering en de-archivering, onbepaaldheid, mogelijkheden van lichaam en ruimte, relatie tot macht, censuur, vertaalbaarheid en veelvoudige interpretatie. Haar werk is tentoongesteld in de Silk Road Gallery (Tehran, Iran), Cinema Museum (Tehran, Iran), Gallery Isabelle Van den Eynde (Dubai, VAE), Sesc Vila Mariana (Sao Paulo, Brazilië), het 13e Delhi Photo Festival (India), Pratt Institute (Brooklyn, NY), 1646 Project Space (Den Haag, NL), Gemak (Den Haag, NL), Gallery Nouvelle Images (Den Haag, NL) en REDCAT; Roy en Edna Disney / CalArts Theatre (Los Angles, CA). Ze is afgestudeerd aan de Azad University, Teheran en Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag.

GUEST PARTICIPANTS
Maartje Fliervoet (Nijmegen, 1973) lives and works in Amsterdam. Her work was shown at: Institut de Carton, Wiels CAC, Kunstverein Göttingen, Grimmuseum, Lokaal 01 Antwerp, SKOR and Kunstverein. She was a tutor at the honours programme ART and RESEARCH (2012-2018, UvA/Gerrit Rietveld Academie). Residencies include: Het Pompgemaal (2018/19), Frans Masereel Centrum (2016, 2020), Air Berlin Alexanderplatz (2013), Lokaal 01 Antwerp (2011) and Wiels CAC (2010). In 2015 she initiated Manifold Books (manifoldbooks.tumblr.com), a project space exploring relations between books and exhibitions. Currently she is preparing a show at De Appel, opening in December 2019.
Martín La Roche Contreras: (Santiago, Chile 1988). Lives and works in Amsterdam Martín La Roche studied Visual Arts at the University of Chile in Santiago and then in 2015 he completed a postgraduate program at the Jan Van Eyck Academie in Maastricht, the Netherlands. His work has been shown among others at Die Ecke Arte Contemporani, Barcelona; Manifoldbooks, De Appel and Akinci gallery in Amsterdam; U10, Belgrade; Galería Gabriela Mistral, Museo de Arte Visuales and Die Ecke in Santiago de Chile; Casanova, Sao Paulo; CIAP, Hasselt; Lugar a Dudas, Cali; B32, Maastricht; Palacio Molina, Cartagena, Spain. In 2017 he started the Musée Légitime, a nomad institution that now hosts 109 artworks by different artists. In 2018 he started with Dongyoung Lee an artist book platform in Amsterdam called Good Neighbour dedicated to make art with words. At the end of 2018 and beginning of 2019 Martin was invited by Beautiful Distress to do an art residency at the Behavioral Health department of the Kings County Hospital, Brooklyn, New York. Currently he is working with writer Mirthe Berentsen on an exhibition to continue this process.
Setareh Fatehi is a choreographer based in Tehran and Amsterdam. her research-based practice encompasses lenses, bodies, wifi connections, screens and projections. she is embracing the medium of live video as a part of her presence. in her work she addresses the fluidity of the definition of her own body and opens up the space for acknowledging the effect that other forms of presence (their gaze, thoughts and desires) could have on the ways she engages with her surroundings.
Hannah Dawn Henderson (UK/1991) is a writer and artist, based in The Hague, whose work adopts a vocabulary from film, performance and graphical media, all underpinned by a literary voice, in order to meditate upon moments when language and voice — as much in a linguistic sense as within a political framework — becomes vulnerable to conditions beyond itself. Henderson has participated in exhibitions at venues including Archive Gallery (London, UK), Greylight Projects (Brussels, BE), W139 (Amsterdam, NL), and in festivals such as the International Festival of Movement on Screen (UK), Experiments in Cinema (Albuquerque, US), and the International Film Festival Rotterdam.
Un/folding Interventions is generously supported by AFK Amsterdam and Stroom, Den Haag.
See also